فایل کامل بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر میزان افت تحصیلی دانش آموزان

فرمت فایل: word تعداد صفحات: 192 فصل اول: کليات 1 1 مقدمه 2 فصل دوم 12 2 1 پيشينه تحقيق 12 2 1 1 پيشينه تحقيق درجهان 14 2 1 2 پيشينه تحقيق درايران 17 2 2 مفهوم آموزش وپرورش 20 2 3 جامعه شناسي آموزش وپرورش 21 2 4 هدف جامعه شناسي آموزش وپرورش 22 2 5 نظبررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر میزان افت تحصیلی دانش آموزان|30018256|threaten|بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر میزان افت تحصیلی دانش آموزان
به وب سایت دانلود و دریافت فایل های درسی آموزشی خوش آمدید اکنون مشخصات فایل بررسی تاثیر عوامل اجتماعی بر میزان افت تحصیلی دانش آموزانرا مشاهده می نمایید

فرمت فایل: word



تعداد صفحات: 192







فصل اول: کليات



1 1 مقدمه 2





فصل دوم 12



2 1 پيشينه تحقيق 12



2 1 1 پيشينه تحقيق درجهان 14



2 1 2 پيشينه تحقيق درايران 17



2 2 مفهوم آموزش وپرورش 20



2 3 جامعه شناسي آموزش وپرورش 21



2 4 هدف جامعه شناسي آموزش وپرورش 22



2 5 نظام جديد آموزش وپرورش درايران 24



2 6 نظام آموزش وپرورش جمهوري اسلامي ايران 26



2 7 آموزش وپرورش دوره متوسطه 29



2 8 افت تحصيلي 34



2 9 عوامل افت تحصيلي 48



2 10 بررسي افت تحصيلي وعوامل موثر درآن درچند کشور خارجي 48



2 11 دلايل ترک تحصيل در منطقه خاورميانه 51



2 12 افت تحصيلي درچند کشور پيشرفته صنعتي وشيوه هاي مقابله با آن 51



2 13 مقابله با افت تحصيلي درکشورهاي آسيا واقيانوس آرام 51



2 13 1 اقدام هاي سازماني 51



2 13 2 اقدام هاي تربيتي 52



2 13 3 اقدام هاي انگيزشي ومادي 52



2 13 4 مشارکت اولياء وجامعه محلي 52



2 13 5 اقدامهاي غير رسمي 53



2 14 افت تحصيلي درغرب وشيوه هاي مبارزه باآن 53



2 14 1 افت تحصيلي وعوامل فردي 53



2 14 2 افت تحصيلي وکمبود خانوادگي 54



2 14 3 افت تحصيلي وعوامل درون مدرسه 55



2 15 شيوه هاي برخورد با پديده افت تحصيلي درغرب 56



2 15 1 روشهاي ترميمي وجبراني مقابله با افت تحصيلي 56



2 15 2 روشهاي تغيير وتحول بنيادي مدرسه 56



2 16 روشهاي اصلاحي ودرمان آموزش وپرورش 58



گرايش اول تامل آموزش وپرورش جبراني ، کلاسهاي تطبيقي ، آموزش متقابل و خدمات حمايتي در مدرسه است.



2 16 1 آموزش وپرورش جبراني 59



2 16 1 1 برنامه هاي متنوع جبراني 59



2 16 1 2 اثرات آموزش وپرورش جبراني 60



2 16 2 خدمات حمايتي 61



2 16 2 1 خدمات حمايتي در فرانسه 61



2 16 2 2 خدمات حمايتي در بلژيک : کلاسهاي تطبيقي 62



2 16 3 آموزش متقابل 63



2 16 4 جنبشهاي مبارزه با نابرابريها 64



2 16 5 آموزش خانواده 66



2 16 6 پيوند خانه ومدرسه 68



2 16 7 پروژه هاي محلي ومنطقه اي مبارزه با افت تحصيلي 69



2 17 بررسي مساله افت تحصيلي وارائه راه حلهاي پيشنهادي در ايران 72



2 18 خسارتهاي ناشي از شکست تحصيلي درايران 77



2 19 راه حلهاي پيشنهادي واجرايي 78



2 20 روش ديگر جلوگيري از افت تحصيلي 79



2 21 رويکردهاي جامعه شناسي به آموزش وپرورش 83



2 22 مفاهيم کليدي 93



2 23 چارچوب نظري تحقيق 98



نقد وبررسي رويکردهاي جامعه شناسي به آموزش وپرورش



2 24 مدل تحليلي تحقيق 105



2 25 فرضيه هاي تحقيق 106



مدل تحليلي عوامل اجتماعي موثر بر افت تحصيلي



2 26 تعاريف نظري وعملياتي مفاهيم 108



فصل اول



كليات













1 1 مقدمه



آموزش و پرورش يكي از قديمي‌ترين نهادهاي اجتماعي است كه از بدو تشكيل زندگي گروهي انسان و در پاسخ به نياز انسانها در روابط متقابل به شكل ابتدايي خود وجود داشته‌است. آموزش و پرورش رسمي از اوايل قرن حاضر به صورت يك نظام فراگير، ابتدا جوامع پيشرفته و متعاقب آن سراسر جوامع در حال پيشرفت را فرا گرفته است و امروز جامعه‌اي نيست كه اين نظام نقشي در تحول و پيشرفت آن نداشته باشد. (فومني، 1382، 13)



قلمرو رشد و فعال شدن استعدادها و توانائيهاي آدمي را زمان مكان(جايگاه) يا شرايط زماني مكاني(موقعيت) تعيين مي‌كند و جهت مي‌دهد. بنابراين تربيتي سودمند و اثربخش خواهد شد كه آن شرايط را در نظر بگيرد و با آنها هماهنگ باشد و يا بتواند شرايط نامطلوب را به شرايط مطلوب تغيير دهد. به عبارت ديگر رشد و تكامل و فعال شدن استعدادها و توانائيهاي هر شخص، مستلزم وجود سالم: خانواده سالم، جامعه سالم و موقعيت (مجموع شرايط زماني مكاني موثر) سالم است و توأم بودن آنها از ضرورتهاي آموزش و پرورش موثر و موفق است. (شعاري نژاد،1381، 21).



از بين بردن بي‌سوادي، بي‌كاري، محروميت و بسياري از مشكلات و نارسائي‌هاي ديگر اجتماعي را بايد در كاركرد مدرسه جستجو كرد. مدرسه مكاني است كه در آن بهتر از هر جاي ديگر ميراث فرهنگي هر قوم مي‌‌تواند منتقل شود و استعدادهاي بالقوه دانش‌آموزان پرورش يابد و آنان را براي شركت فعال در جامعه آماده سازد. همچنين مدرسه با پرورش رفتارها و توانائيهايي كه مردم براي شركت در تغييرات و رويارويي با آنها بدان نياز دارند، راه را براي تجديد حيات اجتماعي هموارتر مي‌كند. عدم موفقيت نظامهاي آموزش در انجام اين رسالت در بسياري از مواقع به صورت افت يا شكست تحصيلي بروز مي‌كند كه شامل كيفيت ضعيف يادگيري دانش‌آموزان، تكرار پايه و ترك تحصيل است. افت تحصيلي در كشور ما از پديده‌هاي مهم سازمان آموزش و پرورش است كه به صورت يك مسأله‌اي مهم درآمده كه نظر غالب جامعه‌شناسان و روانشناسان و مربيان تربيتي را به خود جلب كرده است. پديده‌اي كه هرساله مقادير قابل توجهي از منابع و سرمايه‌هاي انساني و اقتصادي جامعه را تلف نموده و آثار مخرب و ناگواري را نيز در حيات فردي، خانوادگي و اجتماعي افراد مردود به جاي مي‌گذارد. بايد به مسأله افت تحصيلي انديشيد، زيرا خسارت ناشي از اين پديده كه باعث پژمردگي حيات و سرخوردگي يك انسان و داغ شكستي كه براي يك عمر بر روان فرد نقش بسته، با تكرار يك سال يا بيشتر، بهبود نمي‌‌يابد (اظهار ندامت دانش‌آموزان مدارس بزرگسال يا شبانه اعم از دختر و پسر گوياي اين امر است). ارائه آموزش و پرورش يكسان هم براي همه دانش‌آموزان به رغم تفاوتهاي فردي، مسائل و مشكلات عاطفي در خانواده و تفاوتهاي اجتماعي، اقتصادي و به خصوص فرهنگي خانواده‌‌ها مي‌تواند از عوامل ايجادكننده افت تحصيلي محسوب شود. از آنجا كه تفاوت فرهنگي خانواده‌ها به ويژه مناطق مختلف كشورهاي در حال توسعه، غالبا بارز و آشكار است، نظام آموزش و پرورش نمي‌تواند براي